آموزش ارف به روش کارل ارف
متد آموزشی ارف تاکیدی بر این موضوع ندارد که کودک موسیقی کلاسیک و یا نوع خاصی از موسیقی را یاد بگیرد، هدف از کلاس های ارف معنا یافتن موسیقی برای کودک در جهت رشد خلاقیت و اعتماد به نفس او است. درخصوص دیدگاه کارل ارف (آهنگساز آلمانی) در آموزش موسیقی به کودک باید گفت : ارف معتقد است که کودک را باید با سرچشمه های فرهنگ بشری آشنا کرد و موسیقی را بخش مهمی از تعلیم و تربیت کودک می داند ؛ در این کلاس فضایی برای کودک فراهم می شود که بتواند با استناد به تجارب و کنش هایی که خاص دوران کودکی است موسیقی را درک کند که از این طریق توانایی های زیادی درعرصه های متفاوت پیش روی کودک باز می شود . کلاس ارف علاوه بر تعلیم و تربیت، به رشد همه جانبه کودک کمک های شایسته ای می کند و این مسئله نوعی احساس امنیت را در او به وجود می آورد تا در سایه این احساس خودش را کشف کند، اهمیت این شیوه و تربیت موسیقی در کودک این است که کودک آن کاری که در کلاس انجام می دهد را بتواند به راحتی در خارج از کلاس و به شکل مستقل تکرار کند به این معنا که اگر در کلاس یک بازی ریتمیک انجام می دهد بتواند در لحظات دیگر زندگی اش هر زمان که خواست آن حرکات را تکرار کند در واقع با این متد ، موسیقی در او درونی و نهادینه می شود و آموخته های خود را به زندگی شخصی می آورد. در کلاس ارف هم به فرد و هم به گروه اهمیت داده می شود و تمام تکنیک های به کارگرفته شده در این نوع آموزش از فرهنگ بشری نقاط مختلف دنیا نشات می گیرد درست مثل نوع نشستن روی زمین که از فرهنگ شرق مایه گرفته و یا انتخاب سازهای خاصی که متعلق به موسیقی آفریقا و یا اقوامی که در خاوردور زندگی می کنند درواقع یک ساز کاملا ابتدایی است که کودک به راحتی از آن استفاده می کند . یکی از مسائلی که برای ارف اهمیت داشت توجه به ریشه های فرهنگ موسیقی کودک بود و اگر نگاه دقیق به این صحبت ارف داشته باشیم باید تحقیق کنیم و ببینیم که سرچشمه های فرهنگی و موسیقایی در سرزمین ما چیست و براساس این شناخت موسیقی را به کودک آموزش و نهادینه کنیم . در پاسخ به این سؤال که آیا متد تدوین شده ای برای آموزش موسیقی به کودکان در ایران وجود دارد می توان گفت : موسیقی یک زبان بین المللی است که هریک از ملیت ها زبان موسیقایی ویژه خودشان را دارند و ما هم زبان موسیقی خودمان را داریم پس باید گرامر زبان موسیقی سرزمین خودمان را به کودک آموزش دهیم ضمن اینکه نباید فراموش کرد که کودکی یعنی موزیکال و این دوران بدون موسیقی معنا ندارد چراکه کودک با تقلید از آهنگ و موسیقی زبان آموزی می کند .
خوشبختانه زبان آموزش موسیقی به کودک در فرهنگ ملی وفولک ما وجود دارد به این معنا که ما ترانه های نوازش و یا متل هایی برای زبان آموزی داریم، بازیهای آوازی یا ترانه هایی برای اجتماعی شدن داریم ، ما بازی هایی داریم که اسم و صدای حیوانات را آموزش می دهد و یا بازی هایی داریم که مبحث طبقه بندی را مطرح می کند مثل بازی “کلاغ پر” که یک بازی ریتمیک و آوازی است و دسته بندی می کند موجوداتی که پر می زنند با آنهایی که پرواز نمی کنند و یا حتی ترانه های مشاغل داریم .
![موسیقی کودک موسیقی کودک](//bayanbox.ir/view/6627503395416196210/%D8%A7%D8%B1%D9%81-%DA%A9%D9%88%D8%AF%DA%A9%D8%A7%D9%86.jpg)
خصوصیات روش ارف
روش آموزش موسیقی کودک براساس شیوهای است که آهنگسازی به نام «کارل ارف» ابداع کرده است. بنابراین روش که مخصوص کودکان است و در عین حال مناسبترین روش آموزش موسیقی برای کودکان و نوجوانان به شمار میرود؛ کودکان با استفاده از سازهای بسیار ساده و در عین حال با قابلیت اجرایی بالا به راحتی و خیلی زود به تکنیکهای مورد نیاز برای نوازندگی دست پیدا میکنند. یک روش مناسب در شیوه کارل ارف بازیهای ریتمیک است. کودکان بدون هیچگونه تجربه موسیقی و آشنایی با نت و ریتم با انواع ریتم آشنا شده و در آیندهای نزدیک با دروس تئوری موسیقی ارتباط پیدا میکنند. دستهبندی کودکان در مقاطع سنی تأثیرات بسیاری در روند مثبت آموزش دارد به طوری که آنها با مقایسه و رقابت به هماهنگی و مهارت قابل توجهی میرسند. هم چنین با توجه به رده سنی آنها انتخاب شیوه بیان و علایم مخصوص برای آموزش مبانی موسیقی به آنها حائز اهمیت است.
منبع :
علی ناطقی
خصوصیات یک مربی خوب برای کودکان
به کار خود عشق داشته باشد و با عشق و احترام با کودکان رفتار کند.
تسلط به موضوع تدریس.
بهبودو خلاقیت در روش تدریس.
کودکان را درک کند و خود را به جای آنها قرار دهد.
مهربان، صبور ، خوش اخلاق ، امانتدارو انعطاف پذیر باشد.
لباسهایی با رنگهای شاد و زیبا استفاده کند.
نویسنده : ملیحه اینانلو